Karbüratör Nedir? Görevi, Çalışma Prensibi ve Parçaları

16-10-2025 12:02
Karbüratör Nedir? Görevi, Çalışma Prensibi ve Parçaları

Karbüratör Nedir? Görevi, Çalışma Prensibi ve Parçaları

Karbüratör, içten yanmalı motorlarda yakıt ile havayı doğru oranda karıştırarak silindirlere gönderen bir yakıt besleme sistemidir. Benzinli motorlarda sıkça kullanılan bu mekanik düzenek, motorun verimli çalışabilmesi için gereken hava-yakıt karışımını oluşturur.

Emme zamanında pistonun oluşturduğu vakum etkisiyle karbüratörden geçen hava, benzini beraberinde sürükleyerek buharlaştırır. Elde edilen hava-yakıt karışımı silindire girer ve buji kıvılcımıyla ateşlenir. Bu işlem motorun sürekli ve dengeli çalışmasını sağlar.


Karbüratörün Görevi

Karbüratörün temel görevi, motorun ihtiyaç duyduğu miktarda yakıtı, uygun hava oranı ile karıştırmak ve bu karışımı yanma odasına iletmektir.
Motor yükü ve sıcaklığı değiştikçe karbüratör, karışım oranını otomatik olarak düzenler. Bu sayede motor hem düşük devirlerde kararlı çalışır hem de yüksek devirde yeterli güç üretir.


Karbüratörün Ana Bileşenleri

1. Emme Manifoldu

Motorun silindirlerine hava iletimini sağlar. Hava filtresinden gelen temiz havayı alır ve motor devrine göre gerekli miktarda havayı silindirlere yönlendirir. Enjeksiyon sistemli motorlarda sadece hava taşır; karbüratörlü sistemlerde ise hava-yakıt karışımını iletir.

2. Benzin Pompası

Yakıt deposundan benzini emerek karbüratöre ileten parçadır. Modern araçlarda genellikle elektrikli yakıt pompaları kullanılır. Kontak açıldığında birkaç saniye çalışarak sistem basıncını hazırlar ve motor çalıştıktan sonra sürekli yakıt akışı sağlar.

3. Rölanti Vidası

Motorun boşta çalıştığı devir hızını ayarlayan mekanik elemandır. Gaz kelebeği minimum açıkken, motorun stop etmeden çalışmasını sağlar. Rölanti devri genellikle 700–900 d/dk aralığındadır.

4. Karbüratör Şamandırası

Yakıt haznesindeki benzin seviyesini sabit tutar. Seviye yükseldiğinde şamandıra kalkarak yakıt girişini kapatır, seviye düştüğünde ise tekrar açar. Bu sistem, karbüratörde her zaman doğru miktarda yakıt bulunmasını sağlar.

5. Karbüratör Jiklesi

Soğuk motorun ilk çalıştırılmasında yakıt karışımını zenginleştiren düzendir. Jikle çekildiğinde hava girişi kısıtlanır, yakıt oranı artar ve motorun kolay çalışması sağlanır. Motor ısındığında jikle devreden çıkar.

6. Yakıt Kesme Solenoid Valfi

Kontak kapatıldığında rölanti devresine giden yakıtı keserek motorun stop etmesini sağlar. Elektronik olarak çalışan bu valf, manyetik bir iğne yardımıyla yakıt geçişini kontrol eder. Böylece motorun kontak kapalıyken kendi kendine çalışması önlenir.


Karbüratörün Çalışma Prensibi

Karbüratör, Venturi prensibine dayanır. Gaz kelebeği açıldığında, daralan boğaz kısmında hava hızı artar ve basınç düşer. Bu düşük basınç, yakıtın püskürtülmesini sağlar. Yakıt, havayla karışarak yanma için ideal karışımı oluşturur.

Bu mekanik düzen, modern enjeksiyon sistemleri kadar hassas olmasa da, birçok klasik otomobilde hâlâ kullanılmaktadır.


Bu bilgilendirici içeriği Yedek Parça Market olarak sizin için hazırladık. Aracınıza uygun orijinal ve kaliteli yakıt sistemi parçalarını yedekparcamarket.com.tr adresinden temin edebilirsiniz.

IdeaSoft® | E-Ticaret paketleri ile hazırlanmıştır.